شهد قندی‌ها در بورس شیرین‌تر می‌شود؟

ارزش بازار گروه قندی ها ۲۲۴ هزار میلیارد ریال است که صنعتی کوچک با سهم کمتر از ۰.۳ درصد در بازار سرمایه است.P/E این صنعت ۱۸.۹ است در حالی که متوسط P/E بازار سرمایه ۷.۷ است که نشان می دهد این صنعت کوچک، نسبت به متوسط بازار گران است.

به گزارش صدای بورس، شرکت های قندی با بازده ۶۵ درصدی در یک سال اخیر و ۱۲۰۰ درصدی در ۵ سال اخیر از صنایع با بازده متوسط بازار به شمار می رود. ارزش بازار این گروه ۲۲۴ هزار میلیارد ریال است که صنعتی کوچک با سهم کمتر از ۰.۳ درصد در بازار سرمایه است.

P/E این صنعت ۱۸.۹ است در حالی که متوسط P/E بازار سرمایه ۷.۷ است که نشان می دهد این صنعت کوچک، نسبت به متوسط بازار گران است. در مجموع شرکت های قندی به دلیل مالکیت بالای زمین و نزدیکی یا قرارگیری در شهرها، شرکت های دارایی محور به شمار می روند که بیش از نیمی از نمادهای این صنعت در سال های اخیر تجدید ارزیابی داشته اند. بتا این صنعت کمتر از یک است که نشان دهنده تدافعی بودن این صنعت است. در گذشته این صنعت، بتا منفی بود و معکوس روند بازار عمل می کرد.

شکر تولیدی شرکت های بورسی، از چغندر قند تولید و قیمت چغندر قند و شکر توسط دولت تعیین و ابلاغ می شود. طی سنوات مختلف نسبت قیمت شکر به قیمت چغندر قند حدود ۹ تا ۱۱ بوده است. در سال جاری نیز قیمت چغندر قند ۲۷ تا ۲۸ میلیون ریال بر تن تعیین و قیمت شکر ۲۵۵ میلیون ریال بر تن است که در کف نسبت قیمت شکر به قیمت چغندر قند است. قیمت جهانی شکر در اوج بیش از ۱۰ ساله است و در یک سال اخیر بیش از ۵۰ درصد رشد کرده است و انتظار افزایش قیمت شکر داخلی به دلیل افزایش قاچاق در صورت قیمت گذاری پایین وجود دارد. در حال حاضر قیمت جهانی شکر بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار است که با لحاظ هزینه حمل ۱۰۰ دلاری و هزینه های گمرکی، حمل داخلی و تصفیه به ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار افزایش می یابد.

حاشیه سود شرکت ها در جدول زیر آمده است. حاشیه سود ناخالص شرکت ها صنعتی عمدتا در محدوده ۲۰ درصد است و حاشیه سود عملیاتی ۱۸ درصد و حاشیه سود خالص ۱۷ درصد است. این موضوع نشان دهنده حاشیه سود پایین و در محدوده ابلاغی سازمان حمایت در قیمت گذاری است.

به لحاظ حاشیه سود ناخالص، قند لرستان و قند مرودست بهترین حاشیه سود را دارند. از لحاظ حاشیه سود عملیاتی، قند لرستان و قند مرودشت، بهترین عملکرد را دارند و از لحاظ حاشیه سود خالص قند لرستان و قند مرودشت بهترین حاشیه سود خالص را دارند.

ده شرکت با پی به ای ttm پایین صنعت قندی که پی به ای زیر میانگین صنعت دارند در جدول زیر آمده است. قمرو، قلرست، قزوین و قهکمت پی به ای ۶.۵ تا ۱۰ دارند و ارزان ترین نمادهای گروه قندی به شمار می روند.

شهد قندی‌ها در بورس شیرین‌تر می‌شود؟

نمادهای قمرو، قلرست، قیستو، قاروم در ۵ سال اخیر تجدید ارزیابی نداشته اند و سایر شرکت ها در این دوره، تجدید ارزیابی دارند. از سوی دیگر، قیستو و قاروم در سنوات قبل از ۵ سال تجدید ارزیابی داشته اند و قمرو و قلرست در سنوات اخیر تجدید ارزیابی نداشته اند، البته به توجه به مذاکرات مجمع شرکت های فوق، انتظار تجدید ارزیابی هم نمی رود. لذا عمده شرکت های فوق در سنوات اخیر تجدید ارزیابی داده اند و صرفا قیستو و قاروم پتانسیل تجدید ارزیابی دارند.

در مجموع، شرکت های قمرو، قلرست، قزوین و قهکمت با کمترین پی به ای و بیشترین حاشیه های سود هستند و با توجه به رشد قیمت جهانی شکر، انتظار افزایش قیمت فروش شکر در داخل نیز می رود که می تواند اثر مثبتی بر شرکت های فوق با P/E پایین داشته باشد.

ندا کریمی کارشناس بازار سرمایه

کد خبر 480548

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =